Neuro-marketing


Hvad er Neuromarketing

Neuromarketing omfatter undersøgelsen af, hvordan hjernen reagerer på reklamer og andre brand-relaterede budskaber ved nøje at overvåge elektrisk aktivitet i hjernen, øjenbevægelser og hudrespons på en videnskabelig måde.

Disse teknikker inden for neuromarketing anvendes til at analysere hjernen med det formål at forudsige forbrugernes beslutningsadfærd. Der eksisterer også muligheden for at anvende neuromarketing i forsøget på at påvirke forbrugernes adfærd.Markedsførere drager fordel af neurale og andre fysiologiske signaler for at opnå indsigt i kunders motivationer, præferencer og beslutningsprocesser. Denne forskning anvendes desuden til at forudsige ydeevnen af et specifikt produkt, en service eller en marketingkampagne

Jeg har valgt 2 billeder og analyseret reaktionen på respondenter i form af hvilken indflydelse har mest reaktion, her har jeg valgt et et billede med mere skrift på, og et med flere billeder i, her er der ikke meget tekst

Hvad er iMotions

iMotions er en softwareplatform, der specialiserer sig i at levere løsninger inden for biosensorisk forskning og adfærdsanalyse. Den bruges ofte inden for områder som neuromarketing, brugeroplevelsesundersøgelser og psykologisk forskning for at forstå, hvordan mennesker reagerer på stimuli.

Softwaren fra iMotions muliggør integration og analyse af data fra forskellige fysiologiske sensorer, såsom elektroder til måling af hjernens elektriske aktivitet (EEG), enheder til øjenbevægelsesregistrering, hudledningsmålinger og andre biometriske sensorer. Ved at kombinere disse data kan forskere og markedsførere opnå en mere holistisk forståelse af deltageres reaktioner på stimuli, hvilket kan bidrage til at forme beslutninger inden for design, markedsføring og brugeroplevelse.

Sådan er studiet sat op

AOI

Det der kommer under er mine reseach spørgsmål som jeg har fået svaret på til sidst

Er der forskel på reaktionen på en familie som er sammen og på en person der har en wellness dag

Har et opslag med flere billeder større visuel indflydelse end et enkelt billede

Analyse

Måden man skal aflæse analysen er hvordan farverne er sat sammen, de grønne er hvor man har fået den gode reaktion og mere livlig reaktion, hvor de røde felter er hvor reaktionen og indflydelsen har været minimal.

Jeg har igennem iMotions aflæst ansigt mimik på deltagerne i analysen og kan konkludere at version B udstråler mere “joy” og “Engagement” hvor version A udstråler mere “fear” og det er trods alt en positiv reaktion vi leder efter.

I min Pivotdiagram kan man se antal af deltagere og hvor meget tid de egentlig har brugt på diverse billeder, og eftersom vi kan se en større grøn farve end den røde har vi et solidt spektrum af svar og reaktioner, dog kan man se hvor der står #division0!” er fordi billederne fanger ikke respondenten godt nok til at de har stået på et billede længe nok til det blev fanget af analysen derfor står #division0! altså for 0

Afslutning

Til konklusion kan vi se på de forskellige data at version B har en tilstrækkelig merereaktion på “joy” faktoren og “Engagement” så vi skaber en mere glæde og fanger bedre vores respondent så version b.

  • https://hbr.org/2019/01/neuromarketing-what-you-need-to-know
  • https://www.techtarget.com/searchcustomerexperience/definition/neuromarketing
  • https://my.imotions.com/#studies/6d4d2dbf-ff3d-42af-9483-0b97bef61021/export

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.