
E-handel, eller online handel, er køb og salg af varer og tjenester via internettet. Det inkluderer alt fra online detailhandel og digitale produkter til tjenester som online booking. Ifølge Danskindustri.dk forventes 75% af virksomhederne at have e-handel implementeret inden for de næste 5 år. Det transformerer måden, virksomheder opererer på, og hvordan forbrugere handler, ved at åbne op for et globalt marked, hvor transaktioner kan ske døgnet rundt for næsten enhver med internetadgang.

Hvilken rolle spiller e-commerce I markedsførings verdenen
Der er rigtig mange ting, som gør e-commerce vigtigt i markedsføringen. I forhold til, at vi i Danmark er blandt de bedste i verden til offentlig digitalisering ifølge Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, så er det oplagt, at hvis vi kan købe online, så skal vi også reklamere online. Dagen i dag skal være nem, så når vi markedsfører direkte til forbrugerne med et link fra et Instagram-opslag, så er der større chance for, at der bliver købt direkte igennem vores link, end at en potentiel kunde vil besvære sig med at finde hjemmesiden og finde varen for sig selv.”


Hvordan kan du bygge en webshop for Bruun Kola ved anvendelse af Shopify?
Hvad er Shopify
Shopify er en e-handelsplatform, der giver virksomheder mulighed for at oprette og administrere deres onlinebutikker. Med Shopify kan brugere designe deres butikker, tilføje produkter, behandle ordrer og betalinger samt administrere forsendelse og lager. Platformen tilbyder også en række værktøjer og funktioner, herunder indbyggede betalingsbehandlere, SEO-værktøjer, integreret markedsføring og analyser, der hjælper virksomheder med at vokse deres online tilstedeværelse. Shopify er populær blandt små til mellemstore virksomheder såvel som store mærker og tilbyder fleksible abonnementsplaner for at imødekomme forskellige forretningsbehov.
Hvordan opretter man et produkt
Når jeg opretter en kollektion, organiserer jeg mine produkter i grupper, hvilket skaber et mere struktureret layout på din hjemmeside. Dette giver dine besøgende et klarere overblik, da de kan se alle dine udvalgte produkter samlet under én enkelt kollektion. For eksempel kan alle T-shirts være samlet under én kollektion, hvilket gør navigationen på din side meget lettere og mere intuitiv. Derudover gør denne organisering det muligt at have forskellige kategorier adskilt, så du for eksempel kan have T-shirts under én kollektion og bukser under en anden. Dette bidrager til en mere strømlinet og brugervenlig oplevelse for dine kunder.


Efter min oprettelse begyndte jeg med at skabe kollektioner og tilføje produkter. Jeg har også organiseret det hele, så når jeg tilføjer min kollektion til webshoppen, kan besøgende nemt se alle de produkter, der tilhører den valgte kollektion, når de klikker på den.
Når jeg opretter et produkt, skal jeg give produktet et navn. Derefter kan jeg tilføje et billede til produktet og en beskrivelse, som man kan læse om det. Her kan der for eksempel stå, hvad produktet er lavet af eller hvad det indeholder. Desuden kan jeg med en t-shirt sørge for, at der er valgmuligheder med flere størrelser.


Forside

Jeg vil gerne præsentere nogle af de vigtige elementer på min forside, som jeg vil forklare nærmere. Øverst på hjemmesiden, i min header, finder man navnet på siden. Derefter følger min hero-sektion, som giver besøgende flere muligheder for at udforske Bruun Kola yderligere eller se alle deres produkter. Til sidst ses en imponerende velkomstbanner, som er designet til at fremhæve Bruun Kolas storhed.

I midtersektionen tilbyder vi en mulighed for at lære mere om Bruun Kola. Ved at trykke på “Læs mere” knappen bliver man ledt til “Om os” fanen, hvor man kan få indblik i hele Bruun Kolas historie. Dette er afgørende for deres brandidentitet og styrker deres image.
Endelig præsenteres vores produkter, hvor besøgende kan klikke og finde det specifikke produkt, de leder efter, og foretage et køb direkte fra vores hjemmeside.

SKU
SKU står for “Stock Keeping Unit” på engelsk, hvilket på dansk betyder “lagerenhed” eller “varenummer”. Det er en unik identifikator, der bruges til at spore individuelle produkter i lagerstyringssystemer og detailhandel. SKU’er bruges ofte til at identificere specifikke varianter af produkter baseret på forskellige attributter som størrelse, farve, stil osv.

Hvordan laver vi en SKU
For at vi kan lave vores varekode, skal vi opsætte vores sortiment i kategorier. Vi starter med vores kollektioner og fordeler det med produkt, variant, størrelse og nummer. Som brugt i guiden over os, har jeg valgt at fordele det med læskedrikke og flere. Nu tager vi udgangspunkt i læskedrikke. Efter vi har opfanget vores kollektion og valgt en kode til den, som typisk er en forkortelse på 3-4 bogstaver, gør man det samme for de nedstående kategorier. Til sidst vil vi have koden, som i dette tilfælde er LÆS-KOL-BRU-12, hvilket betyder, at det er en stor kasse Bruun Kola.
Hvorfor laver vi en SKU
Vi opretter en SKU (Stock Keeping Unit) for at identificere og administrere individuelle produkter eller varianter af produkter på en effektiv måde. Det giver os mulighed for at holde styr på lagerniveauer, spore salg og lagerbevægelser samt lette bestillings- og forsyningskædeprocesser. Derudover muliggør SKU’er også præcis rapportering og analyse af produktperformance og lagerstyring.
Selve Hjemmesiden
For at få en komplet visning, kan du besøge https://devrim343044.myshopify.com/ Kontakt mig for Koden.
Kildeliste
- https://inboundcph.dk/e-commerce/
- https://www.billy.dk/billypedia/e-commerce/
- https://www.relevans.dk/ordbog/e-commerce
- https://www.danskindustri.dk/vi-radgiver-dig/ecommerce/nyhedsarkiv/nyheder/2023/05/nyhed-2-75-har-e-commerce-indenfor-fem-ar/
- https://digmin.dk/digitalisering/nyheder/nyhedsarkiv/2024/jan/oecd-danmark-er-blandt-de-bedste-lande-i-verden-til-offentlig-digitalisering